lördagsdag och ett recept på hummos!

Lördag och jag har promenerat runt i stan i en hatt, köpt oliver och grönsaker på Kattesundbutiken och drömt mig iväg till London och marknader och en storstad som sjuder av liv. Druckit cappuccino och ätit en liten men naggande god liten rabarbermazarin på ett fint stenugnsbageri. Köpt ost på Bengtsons ost. Vänt ansiktet mot solen.
Och just det - tränade visst 1,5 h imorrse också. Jag råkade vist - host host - göra passet lite annorlunda än tänkt. Medelhård styrka kändes inte så peppande...Så det blev tuff distans på crosstrainern i 50 minuter innan jag tog tag i styrkan...woops...min överdel fick inte jobba lika mycket som tänkt. Men hur mycket bättre har jag inte blivit på styrka ändå liksom ?! Hej och hå.
Kom hem för en timme sen och fick ett ryck och har nu ett bröd i ugnen och är på g att göra en citronpaj. Blev speedad helt plötsligt och kunde inte sitta still.
(är det för att jag inte springer några lång långa långpass den här helgen kanske??? :D)

Fick förresten en fråga härom dagen om mitt bästa recept på Hummos! Och sådan frågor svarar jag med glädje på:)





Hummos
Beroende på smak och tycke så gör jag hummos lite annorlunda. Mina grundingredienser är kikärtor, vitlök, spiskummin, salt, peppar, vatten och olivolja och eventuellt bladpersilja.
Jag älskar bladpersilja, så när jag gjorde hummos häromdagen var jag grymt sugen på det - och hade därför i en hel del. Men! Det kan bli lite beskt om man inte passar sig och om man är känslig för smaken. Men här kommer ett ungefärligt recept (smaka!! smaken är som...ja, ni vet :D). Brukar ju höfta en hel del när det gäller kryddor och dylikt...låter doft och smaksinne styra mer än siffror!
200 gram kokta kikärtor
1 stor vitlöksklyfta
1-2 msk spiskummin
salt och peppar
1 msk olivolja (om man vill ha rinnigare är det bara att ta en msk till)
1 msk vatten
bladpersilja (på bilden nedan hade jag mycket. en handfull hackad)
Sedan är det bara att mixa samman allt! Om man inte har mixer kan man också ta fram en gaffel alternativ sin egna knogar :D Funkar hur bra som helst!
Bladpersilja är som sagt min personliga favorit - men gör även utan. Om man älskar vitlök - ta lite mer. Om man gillar malen koriander - ta i en nypa av det med. Blir jättegott!
Hummos är super - och man kan också använda typ samma "recept" till att göra falafel av.

Kommentarer
Postat av: Ingmarie

Tack! Det där ska jag testa!

2011-03-12 @ 23:02:33
URL: http://blog.nemonisimors.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0