mat mat mat mat

Mat mat mat mat mat. Efter (måste jag erkänna) tre veckor där jag faktiskt har gått och småätit alldeles för mycket kakor och choklad (vad är det med fet trötthet och stress? Ena vägen eller den andra - balans är ganska svårt ibland. Speciellt då man varit sjuk och inte kunnat träna. Speciellt inte om träning är det sättet man är i balans...i alla fall). Men så passande att jag blivit trött på mig själv precis nu efter maran - när kroppen behöver BRA näring. Passande. Efter två dagar helt utan socker mår jag redan så mycket bättre. Fyller på kroppen med min älskade råg- och havregrynsgröt, nötter, grönsaker, ägg, ost (alltid :D), frukt, bra fetter och så mycket annat underbart gott. Sånt som kroppen jublar över.
Mumma.
Biffarna längst ner är en smakexplosion som är superenkla att göra. Här är receptet:
Linsbiffar
cirka 10 st * tar 30 min att skapa...
3 dl linser + kokvatten
salt
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor
Spiskummin efter smak (rek. MYCKET!)
1 kryddmått chilipeppar
1 dl havregryn (cirkus..)
grönsaksbuljong
salt och svartpeppar

Koka linserna, enligt paketets anvisningar, tillsammans med vitlöken och löken.
Mosa samman med en gaffel, rör ner havregryn, cirka 1 tsk buljong, salt och peppar.
Låt stå och dra ihop sig i en tio minuter. Låt smeten "sätta sig" helt enkelt.

Forma till biffar och stek i smör eller olja.
Mums att äta med en god sallad, på macka (!). Själv har det provats i olika variteter. Senast med rosmarinpotatis i ugnen, en god sallad och underbar hallomi.
Gudomligt är ordet.
Try it...

Kommentarer
Postat av: EMMAS

muums vad gott :D

2011-06-04 @ 18:18:54
URL: http://perssoneemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0