Sopplunch

Dagens Lunch: Soppa med varma mackor.

Härlig mat när man är sjuk. Kan bli lätt beroende av just detta när förkylningen knackar på dörren. Fast i vanliga fall är jag inte största sopp-fanet hemma.

Men denna soppa - hur lätt som helst att göra - och hur god som helst. Krydda den starkt så tar smaklökarna glädjeskutt och förkylningen motas sakta men säkert bort....






Stark tomatsoppa

1 port. ca 10-15 min.

1/3 - 1/2 pkt krossade tomater (400 g)
majs, morot, strimmlad kål
chili-flakes, grönsaksbuljong, basilika, oregano och svartpeppar,
en skvätt balsamicovinäger, torkad/färsk vitlök
vatten

keso och solrosskott

Fräs hackad morot och strimmlad kål i olja, chili, basilika och oregano. Häll på krossade tomater och späd med så mycket vatten du vill ha. Låt koka upp och smaksätt med buljongen, vitlök, svartpeppar. Häll i en svätt balsamiconviäger och låt soppan småkoka. Tips är att låta soppan koka en stund och inte bara tills allt blivit varmt. Ju längre det hela småkokar - desto godare smakar det!

Toppa soppan med keso och solrosskott!

Varma mackor

Något som går att variera i oändlighet. Mina gjordes på urgott olivbröd med påläggen: ketchup (jag är ju beroende...), tomat, svamp, basilika, oregano, svartpeppar och parmesan- och grevéost. På en av mackorna hade jag även philadelphialight, vilket rekomenderas starkt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0