Bröduppställning!





Efterlängtat brödbak här hemma. Inget avancerat - bullar gjorda på bakpulver. Men lika gott luktar det här hemma av baket och lika mycket frestas smaklökarna. Lätt är ibland bäst!
Det blev 2 olika sorter: en favorit i repris och en experimentel sats. Brödbullar med frön och Brödbullar m. äpple, kanel och mandel. Sådana här bullar brukar jag göra och utgå ifrån ett grundrecept. Sen stoppas det i lite vad som finns i kylen och skafferiet. Men att ha i färsk eller torkad frukt, nötter eller frön gör brödet extra saftigt, vilket är extra gott och gör att brödet håller sig längre då det är gjort på bakpulver.

Brödbullar; grundrecept:

Tid: 25 min Ca. 3 stora/5 små

2dl grovt rågmjöl
1dl fullkornsvetemjöl
1tsk bakpulver
salt
linfrön
1dl lätt kesälla (1% fett)
1dl mjölk (havre- eller sojamjölk=funkar!)
2 msk smör

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda ihop alla ingredienser ordentligt. Forma till bullar och sätt in i ugnen. Tiden i ugnen varierar beroende på om du har ngr "tillsatser". I vanliga fall tar det ca. 10 min, men om du har ex. frukt i bullarna kan det ta upp mot 15-20 min.

Brödbullar med frön

använd grundrecept till brödbullar och hotta upp bullarna med

solroskärnor
pumpafrön
psyliumfrön

Brödbullar med äpple, kanel och mandel

även här används grundreceptet till brödbullarna. Ta sedan fram ett gott äpple och riv ner detta i degen tillsammans med kanel, en handull hackade mandlar och russin.

Dessa brödbullar kan ta upp mot 20 min i ugn!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0