Testar träning på Gerdahallen

Nu i sommartider är det semester från fäktträningen. Men! Jag vill inte löpträna fyra låånga pass i veckan, alltså arbetar jag mig igenom passen på gerdahallen. Tidigare har jag funnit den fantastiska afron! Men nu börjar några fler guldkorn vaskas fram...

Styrkegympa: Första gången i måndags! Ett pass som innehåller både lite kondition, gymparörelser, styrketräning på stång och matta samt cirkelträning. Främst är alltså passet fokuserat på styrka, vilket jag tycker var givande! Att träna styrketräning med vikter är något som jag inte gjort på riktigt länge - gissa om jag kände mig ringrostig ibland... Träningen håller på i 1.5h, vilket jag tycker är väldigt bra. Då känner man sig genomtränad. Absolut något att gå på igen - förhoppningsvis slipper jag då smygkika på vad alla andra i gruppen tar sig för...

Aerobics: Efter första passet tänkte jag: NEJ! Kände mig väldigt förvirrad och fattade inte vad ledaren pratade om. Kan bero på att jag inte var så insatt i termer som användes - hade aldrig gått på något baspass eller något liknande träningspass, typ step. Jag stapplade fram och kände därför inte riktigt svetten lacka.... Men! Jag gav inte upp och efter att ha försökt ett antal gånger så tycker jag faktiskt att det är rikigt roligt! Det är det dansanta som verkligen lockar mig - att dansa loss är ju bland det roligaste som finns! Passet håller på i 1h, vilket för mig betyder att jag inte är slutkörd och därför vill ha mer träning. Brukar därför lägga på en timme träning till - exempelvis en klass afro. 

Afro: Träning, dans och flås - kan det bli bättre? Har varit fast i afron sen första gången jag testade denna träningsform för ca 2 år sedan. Är högintensiv träning som ger endorfinkick och (med risk för hippi-varning...) låter själen leva ut. Ett stort måste!  

Step: Första känslan var ganska lik den jag fick efter första aerobicspasset. Men efter tre gånger känns det bättre och kicken när man hänger med i koreografin är härlig. Dock måste jag kombinera även detta pass med annan träning för lovely resultat.

Funk: O! Så roligt! Dans, dans, dans! Tränar, ler och flåsar. Jag njuter i högsta grad! Har bara gått på passet två gånger och ser fram emot nästa träningstillfälle...

Svårt/lätt? Enligt gerdahallen själv så borde man vara vältränad för att gå på styrkegympa, ett faktum vilket jag tycker stämmer. Aerobics och step är dock pass som passar den som vill komma igång med träningen, för man tränar inte lika länge och passen är på en ganska enkel nivå. Men, likt afron och funken, så blir nog passen roligare om man tycker om dans och koreografi! Och inte ger upp efter första gången. Afro är ett pass som jag tror passar de flesta. Man kan själv anpassa hur mycket energi man lägger i de olika rörelserna och därför förändras ens ansträngningsnivå. Och när det kommer till koreografin så är det viktigare att känna rytmen och dansa än att göra rörelserna exakt "rätt". Funk är väldigt mycket koreografi och kan därför vara rätt svårt - men man lär sig! Och man får upp sitt flås.

Nästa pass: Jag vill prova på att gå på alpin - ett pass som ska passa den vältränade. Låter intressant i hur Gerdahallen beskriver passet. Så vi får väl se! Annars vill jag även prova ett spinningspass. Anledningen till att jag inte provat detta under sommaren är ren snålhet. Det kostar nämligen mer att köpa ett sommarkort som inkluderar spinning...

Jag tror att det är viktigt att variera sin träning. Även om man exempelvis älskar att ligga ute i spåren och springa, så är det bra att en dag i veckan kombinera med bålträning och styrketräning. Dessutom tror jag man lättare tappar träningsmotivationen om man gör exakt samma sak hela tiden, speciellt om man inte är van vid att träna och lätt bli trött. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0